2011

FOLLO VETERAN OG GAMMELBILFORENING

Purus vitae dolor ut eu - Urna pulvinar suspendisse

Follo Veteran- og Gammelbilforening

Avholdte arrangement 2011

 

10. febr. (Torsdag)

Medlemsmøte, Årungen.

Bjørn Olav Moe viste bilder og fortalte om Triumph og tur til Triumph-treff i England med TR-klubben.

Vi pratet litt om vårens program og utflukter. Kaffe/kaker/bilprat.

 

 

9. mars (Onsdag)

Årsmøte med vanlige årsmøtesaker, Årungen. 

18 hadde møtt frem til årsmøtet som tradisjonen tro var over på ca. en halvtime. 

Etter årsmøtet var det kaffe og kaker mens  Helge Smogeli rapporterte fra årets tur til Bremen-messa.

 

 

5. april (Tirsdag)

Medlemsmøte, Årungen

Vårt eget medlem Emil Cappelen tok oss med på racingmesse en bildereise til Birmingham med alle former for racingkjøretøyer. Auksjonsfirmaet Bonhams var også tilstede og vi fikk se masse gromt og gammelt som skulle selges på aksjon. Emil og vennene hans hadde også vært innom Morganfabrikken og vi ifikk se mange bilder derfra. Utrolig å se en så manuell produksjon av en tross alt moderne bil.

 

Det var veldig bra fremmøte denne kvelden (stinn brakke). Det er helt klart at møteprogram med "egenproduksjon" er interessante for medlemmene. Så dere andre som har noe å fortelle oss - bare si fra til en i styret, så skal vi sette av tid til dere på et medlemsmøte. Husk, det kreves ikke noe "profft" opplegg. Her er vi bare sammen med gammelbil-kamerater og alle er genuint opptatt av emnet.

 

8. mai (Søndag) Sportsvognmønstring 2011

Med svært lovende værvarsling var det 6 biler som møtte ved Nygårdskrysset til felles tur til sportsvognmønstringen. Vi kjørte på litt kronglete veier gjennom Oslo, og kom fram til Øvrevoll.

Der var det mange som skulle inn, og stort område med samleparkering for forskjellige merker og typer, så vi ble spredd på forskjellige steder rundt banen.

Det var samlet enorme mengder med gromme biler av alle slag, og mye eksklusivt og skjeldent å se overalt. Både gammelt og nytt, stort og smått, heftig og rått.

Det var så mye gromt at det er nytteløst å ramse opp. Porsche 911er  i så store mengder at man måtte gå langt før man kom til andre biler. Et stort antall veldig gromme BMWer var også samlet. Et morsomt opptrinn ble jeg vitne til, da en Audi R8 hadde sneket seg ubemerket inn og parkert blant BMWene, til sistnevnte eieres store bestyrtelse. Jeg tror ikke fortvilte rop etter kranbil hjalp, så får håpe BMW-eierne har kommet over sjokket nå. Det tar også litt tid for en motorinteressert å komme over alt det gromme som var å se der.

Trolig hadde de 4-beinte hestene som vanligvis frekventerer Øvrevoll fått varige mèn hadde de visst hvor mange tusen "hester" som var samlet på en gang der.

Dette bør oppleves flere ganger, så vi får vel prøve til neste år også.

 

 

22. mai (Søndag) Vårtur til Engelsviken ved Fredrikstad

Tiltross for at meteorologene prøvde å skremme gammelbilentusiastene til å holde seg hjemme dukket det faktisk opp 9 flotte veteranbiler på oppmøteplassendenne søndagen.

Været og temperaturen var jo grei, og 2 stk Triumph og en Corvette stilte selvsagt med taket nede. Turen gikk først via Tomter til Elvestadkrysset, hvor vi tok en liten stopp, og fikk følge av Gunnar Thomassen med sin Citroen B11. Han er for tiden primus motor for prosjekt Strømmenbuss, og var vår guide både for å finne huset den befant seg i, og fortelle om bussen.

Underveis på turen møtte vi også et bra følge fra Eight amcars klubben som var på tur med sine klenodier, og fremme i Moss møtte vi fler riktig gamle doninger som var på messingtippen. Været hadde holdt seg bra, men like før Halmstad på Rygge begynte det å dryppe mer og mer. Et raskt stopp på bensinstasjonen der var bra for de "toppløse" så de fikk stått under tak og satt opp "hetta" over hodet. Vi fikk en skikkelig regnskur, men målet nærmet seg, og utrolig nok ble det tørt igjen når vi kom fram til Engelsviken. Der fikk vi også selskap av nok en finbil som kom fra svenskesiden, så totalt antall biler ble 11stk..

Bussen sto inne i et stort lagerbygg på en gård, som viste seg å ha en gårdsbutikk med litt mer spennende saker for våre kvinnelige deltagere.

Bussen var ferdig snekret og platekledd utvendig, men manglet fortsatt taktrekk og mye interiør. Vi fikk ihvertfall sett hvor mye fint snekkerarbeid som var gjort i reisverket, og helt strøkent platearbeid hvor det selvfølgelig var brukt de riktige naglene, som var naglet på den riktige opprinnelige måten. Motoren var i bussen, men ikke ordentlig montert ennå. Det var en diger koloss av en motor, som faktisk var midtmontert skrått mot drivverket. Motoren sto på ene siden i bussen, inni en kasse som det skulle være montert seter oppå. Dette var jo en utrolig moderne konstruksjon når den første ble laget på slutten av 20-tallet. Plassutnyttelsen ble jo langt bedre enn på snutebussene som var standarden på den tiden, og sjåføren kunne sitte helt foran. Derfor fikk de tilnavnet makrellkasser for sin firkantede fasong. Setene var dessverre noe som manglet, men førersetet fantes og i såpass bra stand at det er fullt brukbart. Mye gjenstår fortsatt, men jeg håper dette unike stykket norsk industri og samferdselshistorie får en solid kvote kulturmidler for det fortjener den så absolutt.

Etter bussomvisningen gikk turen videre til Engelsviken brygge hvor vi skulle ta litt pic-nic. Selv om det ikke regnet ble vi plaget av en heller sur vind, men noen av oss fant en liten krok i et bygg ved brygga hvor det var litt ly. Det var jo også innendørs spisested der så litt bespisning ble det jo før turen gikk hjemover. 

 

2. juni (Søndag, 1.pinsedag) Nasjonal motordag 2011

Årets utgave benyttet vi anledningen sammen med Amcar Follo til en road-trip rundt i Folllo for å vise oss fram i distriktet.

Oppmøtested var utenfor Outlet One i Vestby, og sannelig møtte sola opp også. Den ene flotte bilen etter den andre rullet inn på plassen, og alle kategorier var stort sett representert. Her var det fra Lada til Cadillac, og stort og smått, gammelt eller nesten nytt, sportslig eller traust var å beskue. Det var dårlig med førkrigsdoninger, men Øistein Getz med Chevrolet 1916 og Helge Smogeli med nyoverhalt Morris eight fra 1936 reddet æren for førkrigskjøretøy. 40-tallet var også representert, men flesteparten var fra 50/60 og 70-tallet. Totalt var vi 33 biler som la ut på runden.

Først gikk veien i passe tempo til Drøbak, gjennom sentrum og forbi båthavna hvor det var mye folk i finværet. Videre til landbruksmuseet på Ås hvor det var kaffepause og lang kø i kiosken. Deretter gikk veien innom Ås sentrum og til torvet på Ski hvor vi også tok en stopp, før veien gikk videre til Langhus for en ny stopp og kaffepause ved Langhus senter og Statoil som fikk litt omsetning av kioskvarer.

Siste etappe gikk gjennom Kolbotn og til Tyrigrava for siste stopp for dagen. Det var nok mange som var bortreist for pinsehelga, men de som var ute her i distriktet fikk ihvertfall se at det er mange flotte entusiastkjøretøyer i vårt distrikt.

 

MANDAG 22.AUGUST KL.18 – 20

VETERANBILER PÅ GREVERUD OG BJØRKÅS SYKEHJEM

Mange av beboerene på Greverud og Bjørkås ønsket seg et besøk av våre gamle biler.

Ca. 15 biler stilte opp på for at noen beboerne skulle få et gledelig gjensyn med kjente og kjære biler.

Halvparten av bilene møte på hvert sted og byttet sted etter ca. en time slik at begge steder besøk av alle.

Det var mange av beboerne som sjekket ut bilene med interesse og flere fikk også være med på en liten tur. Vi som møtte fikk kaffe og kaker/vafler på begge steder.

En hyggelig kveld også for klubbmedlemmene som møtte opp.

Begge sykehjemmene ønsket en re-visitt neste år.

27.AUG. 2011 VINTERBROLØPET 2011

Tradisjonen ble Vinterbroløpet avholdt den siste lørdagen i august også i år.

Lørdag den 27.august klokka 10.00 var det som vanlig samling foran Vinterbro Handelspark. Starten skulle gå klokka 11.00, og før start hygget vi oss med en bilprat, festet startnummer og beundret de andre deltakerenes biler. Starten gikk til kyndig kommentar fra speaker akkurat klokken 11.00.

 Værmeldingen var slett ikke den beste og det ga seg dessverre utslag i antall påmeldte. 41 biler stilte til start og det var langt færre enn vi var vant med. Regnet uteble helt til ca. halvparten av bilene hadde startet. Da kom det en skikkelig skur.

Løpt gikk via Årungen rostadion til Frogn og så videre til Nesodden før vi returnerte tilbake til Vinterbro igjen. Underveis var det både praktiske og teoretiske utfordringer. De praktiske besto av presisjons-hjulrulling og rygging av en fast avstand. Teorioppgavene varierte fra etterspurt kunnskap om kornsorter og biler vi knapt hadde hørt om.

Ved målgang var det konkurranse i erteposekasting i hjulfelg.

Etter målgang ble det servert vafler og kaffe til alle og regnet hadde roet seg. Mens sekretariatet regnet ut poeng, fikk alle en fin mulighet til å beundre alle bilene nærmere.

Som vanlig hadde senteret bidratt med de tre hovedpremiene på henholdsvis 1.500, 1.000 og 500 kroner. I tillegg ble nr. 4, 5 og 6 direkte premiert med fine premier. I tillegg til dette var det trekning av gevinster på startnummer. Arrangøren hadde godt med premier og det ble et lite minne til alle som hadde deltatt

Under arkaden ved senteret hadde vi vært så heldige å fått til en liten microbil-utstilling med gamle modeller av Heinkel, Messerschmitt, BMW Isetta og NSU.

 

 

LØRDAG 3.SEPTEMBER TUR TIL VETERANBILDAGEN PÅ TOFTE

Oppmøte ved rundkjøringen ved østsiden av bommen til Oslofjordtunellen klokka 11.00.

Vi er invitert til veteranbildag på Tofte i år også. Hovedgata gjennom sentrum sperres av for utstilling av gamle biler av god blanding. Det er en riktig trivelig hovedgate her med gamle bygninger og butikker som gir en forholdsvis riktig ramme for en slik utstilling. Bensinstasjonen der er også så gammeldags at det fins litt utvalg av universale bildeler og tilbehør i gamle hyller. Det er god nostalgi å finne slikt i våre dager.

Etter utstillingen blir det kjøring i samlet følge til grillmat for deltakerne. I fjor var vi på Tronstad gård like ved, og fikk et lokalhistorisk foredrag samt mulighet til å beskue de lokalhistoriske samlingene i uthuset der. Hvis været blir like bra som foregående år, ta vi vel turen innom Holmsbu og en liten ispause.

 

25. september (søndag):      

Høsttur til Eight Amcars Club (EAC) i Sørum.  De skifter stadig utstilling og temaer, vi ta derfor igjen en tur dit. EAC har som formål  å bevare og restaurere flest mulig av de 8 amerikanske merkene som tapte kampen mot Ford og GM i tiden 1946-1966,  DeSoto, Frazer, Henry J, Hudson, Kaiser, Nash, Packard, Studebaker og Willys.

De startet mange år før det ble mulig å hente hobbybiler fra utlandet og svært mange av deres biler har en norsk historie. Disse presenteres i en samling som er unik i sitt slag, også i verdens målestokk.  I tillegg har de et musikkarkiv med i alt 1701 ”låter”, fordelt på 182 artister fra 1950 og 1960-årene. Har du internett så se på www.eac-1977.com

Vi samles på STATOIL i Ski kl. 1100 for felles avreise, eller møt direkte kl. 1230.  Skulle været bli dårlig er det kafè og lokaler til benyttelse for lunchen!

 

 

10. oktober (mandag):         

Vi besøkte firmaet Lakkrekvisita AS, Cecilie Thoresens vei 7, Oslo.

Firmaet kan skaffe nøyaktige fargekoder for de fleste kjente bilmodeller helt tilbake til 1904.  De har mer enn 28 års erfaring innen blanding av billakk og har utstyr som sikrer at komponenter og fargekoder settes sammen med stor nøyaktighet.  Levering både til privatpersoner og profesjonelle lakkeringsverksteder. De tilbyr også kurs over 2 kvelder i sliping og lakkering spesielt for veteranbileiere, og en nyttig brosjyre ”Trinn for trinn utbedring av små lakkskader”. Har du internett så se på www.lakkrekvisita.no.

 

Terje Hallén fra Glasurit BSAF snakket om Glasurit lakk, oppbygging av en lakkering, verneutstyr og sliping med Mirka slipeutstyr. Han viste også muligheter for å finne frem til farger og fargekoder til våre gamle biler via Glasurits nettsider www.glasurit.com/no.

 

Terje Myhrvold fra firmaet TcNano som importerer diverse nano-produkter, fotalte om meget interessante produkter innen rustfjerning, lakkrens, lakkbehandling mm.  Se www.tcnano.no

 

Alle produktene som det ble informert om selges via Lakkrekvisita as.

 

16. oktober (søndag):

Klubben hadde fått invitasjon til å stille med gamle biler på Ås ungdomsskole denne søndagen  kl.12.00.  

Det var Lions og Ås Kommune som har kulturhelg og div. arrangementer m. salg og utstillinger m.m.

Det var 10-12 biler som møtte opp til et trivelig arrangement med mye bilprat og kaffe og vafler.

 

2. november (onsdag):         

Klubbhuset på Årungen.  23 medlemmer hadde mått frem denne kvelden for å høre Jan Unneberg innlevende fortelle oss om Eugen Bjørnstad som var Nordens «fartskonge» i 1930-årene. Bjørnstad vant Polen Grand Prix 1933, Finland Grand Prix 1934 og 1936, Sverige Grand Prix (vinter) 1936 og Torino Grand Prix 1937. 

Jan viste, gjennom sitt vennskap med Eugen Bjørnstad og sin egen virksomhet innen racing, en inngående kjennskap til Bjørnstads meritter både på og utenfor banen.     

 

25. november (fredag):        

Vi avholdt det tradisjonelle og populære julemøte / julebord på Granheimtunet i Nordby. 36 deltakere.

Tradisjonelt opplegg med julemat, kaffe og kaker og kanskje en quiz.